Poradnik: Jak jeździc zimą na rowerze?

Zima za oknem nie odpuszcza, a wasze rowery czekają na lepszą pogodę?

Nic bardziej mylnego! Na rowerze można jeździć cały rok, tylko trzeba się do tego odpowiednio przygotować.

Poniżej spróbujemy rozwiązać podstawowe dylematy zimowych rowerzystów:

Do jakiej temperatury jeździć?

Jak przygotować rower i siebie do jazdy zimą?

Jak się ubrać na rower zimą?

Jak jeździć po śniegu i lodzie?

20170123_074415

  1. O sprzęt trzeba zadbać

Zimowa aura może poważnie zniszczyć rower zwłaszcza jego akcesoria. Zabezpieczenie przed mrozem, solą i wodą nie wymaga wielkich nakładów pracy i przygotowań, ale jeśli akcesoria są super drogie J to proponujemy w zimie zmienić je na tańsze. Mamy wtedy pewność, że nie zniszczą się, a starych i tak nie będzie nam żal.

Przygotowanie sprzętu proponujemy przeprowadzić przed sezonem zimowym w suchym i ciepłym miejscu. Jeśli z braku innej możliwości trzymacie rowery na zewnątrz, najpierw przenieście sprzęt na co najmniej jeden dzień w suche miejsce (do mieszkania, garażu itp.), aby wszystko wyschło i (jeśli wcześniej złapał mróz) się odmroziło. Następnie trzeba posprawdzać wszystkie linki, przerzutki, manetki, hamulce. Sprawdźcie, czy nic się nie poluzowało i nie wymaga wymiany. Przy sprawdzaniu możemy od razu te elementy nasmarować specjalnym zimowym olejem lub smarem (do dokupienia w każdym sklepie rowerowym). Trzeba nadmienić, że każda część ruchoma wymaga trochę innego traktowania.

Linki smarujemy olejem na całej długości zwracając szczególną uwagę na miejsca wejścia i wyjścia linki do pancerza (foto). Należy poruszać kilka razy linką, by dobrze rozprowadzić olej. Jeszcze lepiej jeśli możemy nalać go do samego pancerza, ponieważ tam zbiera się czasem woda i brud.

Klamki hamulców, manetki i przerzutek smarujemy ostrożnie (tylko części ruchome).

UWAGA! Klocków hamulcowych nie smarujemy nigdy, nawet kiedy wydają dźwięki, piszczą, skrzypią itp!

Łańcuch możemy nasmarować (albo smarem albo specjalnym olejem zimowym), ale uważajmy, żeby nie przesadzić z jego ilością. Cienka warstwa załatwi sprawę.

Przerzutki zarówno przednie jak i z tyłu traktujemy tak samo jak łańcuch, pamiętając, że jest to część ruchoma i należy nasmarować cały zakres jej ruchu.

2. Jak się ubrać

Odpowiedni ubiór to podstawa. Przede wszystkim nie można ubrać się za ciepło, bo w gruncie rzeczy, przy odrobinie wysiłku i tak się zgrzejemy. Oczywiście wszystko zależy od waszego komfortu termicznego, ale generalnie na rower ubieramy się lżej, niż na spacer.

Podstawowe akcesoria rowerzysty to rękawiczki odpowiednie na daną temperaturę oraz czapka, by zakryć czoło i chronić zatoki i uszy przed zmarznięciem.

Pozostałe części ubioru powinny przypominać klasyczną cebulkę: pierwsza warstwa termoaktywna z długim rękawem potem T-shirt i na koniec oddychająca ciepła kurtka lub polar z windstoperem.

Nie zapomnijcie komina lub cienkiej chusty. Wełniany szalik raczej będzie złym pomysłem – szybko się spocicie. Chusta będzie lekko przepuszczalna i można przez nią oddychać jak przez maskę przeciwpyłową.

Dół czyli nogi również warto ubrać na cebulę: obcisłe legginsy (lub getry rowerowe) a na nie dopiero spodnie (najlepiej  wiatroszczelne).

Jeśli chodzi o buty, można zakupić specjalne zimowe SPD, ale jazda w zwykłych zimowych butach nie jest wykluczona. Jeśli macie specjalne buty do jazdy, ubieracie wtedy grube skarpety lub zimowe osłony na buty.

A teraz, kiedy już jesteście ubrani na cebulkę a rower jest w pełni sprawny pozostaje jazda próbna żeby sprawdzić  wszystko, czy dobrze się jedzie i czy nie trzeba jeszcze czegoś nie wymienić.

W zimie szybko robi się ciemno, więc pamiętajcie o zabraniu oświetlenia (jeśli wasz rower go nie posiada). Ważne jest zabranie ze sobą lampek czy odblasków, kiedy zostawiacie rower na ulicy, bo po prostu komuś mogą się one za bardzo spodobać, a poza tym trzymanie elektroniki na zewnątrz skróci żywotność baterii.

I jeszcze jedna kwestia: do jak niskich temperatur powinniśmy jeździć rowerem? Oczywiście odpowiedź nie jest jednoznaczna, tak naprawdę zależy to od indywidualnego odczuwania zimna. Przy temperaturze ok. 0 stopni lub przy lekkim mrozie jazda rowerem jest jeszcze przyjemna. Większość z nas odpuści, kiedy termometr pokaże dwucyfrową liczbę na minusie, ale są i tacy, którym żaden mróz nie jest straszny.  Najważniejsze, by zachować umiar. Jeśli czujecie dyskomfort, nie zmuszajcie się do jazdy. Tramwajem też dojedziecie.

3. Jak jeździć po śniegu i oblodzonych chodnikach

Wbrew pozorom jazda po samym śniegu nie jest taka trudna i niebezpieczna. Koła mają wystarczające tarcie i nawet przy podjazdach na zaśnieżonej szosie damy radę. Oczywiście trzeba mieć odpowiedni bieżnik na kole (nie gładki slick) i szeroką oponę: kolarzówki nie nadają się. Jazda po śniegu wymaga odpowiedniej techniki i przezorności. Najważniejsze by jechać powoli, wolniej niż po suchej nawierzchni i nie wykonywać gwałtownych ruchów. Nagłe hamowanie zazwyczaj kończy się zablokowaniem kół i upadkiem. Przestrzegałbym przed jazdą jezdnią na której śnieg jest ubity i powoli zamienia się w lód. Łatwo się domyślić, że taka droga przypomina ślizgawkę i o upadek bardzo łatwo. Kiedy  zimą warunki są trudne, można nieco nagiąć przepisy i jechać po chodniku. Ja osobiście wolę być bezpieczniejszy i nawet zapłacić mandat, niż jechać oblodzoną drogą z samochodami.

Jeśli czasem się zdarzy, że na waszej zimowej trasie trzeba będzie przejechać przez lód, róbcie to powoli, bez skręcania. Nagłe skręcanie na lodzie, przyspieszanie czy hamowanie skończy się gwarantowanym upadkiem. Dla pewności możesz wystawić nogę, aby ewentualnie przygotować się do upadku. Zawsze można zsiąść z roweru a przez jezdnie obowiązkowo przechodzimy, nie przejeżdżamy i uważamy na ślizgających się pieszych.

20170113_073625

A na koniec….. Zalety jazdy zimą 🙂

  • Oszczędność czasu i stała aktywność fizyczna,
  • Nie jeździsz zatłoczoną komunikacją miejską,
  • Twój środek transportu zawsze na ciebie czeka i nic nie kosztuje,
  • hartujesz się, twoja odporność wzrasta,
  • Nie jest ci zimno!
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s